1. marts 2007: en sorgens dag

1. marts 2007: en sorgens dag
Borgmester Klaus Bondam sagde i et interview i dag, at kommunen havde gjort alt hvad de kunne, men det var de unge som ikke ville.
Det er en regelret løgn.
Politikerne kunne have givet Stevnsgade til de unge som kompensation for det tabte Ungdomshus. I stedet insisterede politikerne på at ungdomskulturen skal privatiseres, altså fonden skulle allernådigst have lov at købe huset for 12. millioner kroner.
Det eneste kommunen har gjort, er at forære en fanatisk højreorienteret sekt 30 millioner kroner.
Men faktum er, at Ungdomshuset igennem alle år har besparet kommunen enorme summer, i form af den frivillige arbejdskraft og den sociale funktion huset har haft. Ungeren har fungeret som fristed for mange unge, som kommunen ikke kunne tage sig af.
Ungeren har også taget i mod socialt udstødte, som normalt skulle være på behandlings/pleje hjem, men som har fundet sig til rette og blevet en del af huset, på deres egne præmisser.
Huset og kulturen har været selvdrevet i mange år, kun financieret fra salg af øl og entre.
Strøm og vand har huset selv betalt.
Bedre løsning kunne kommunen ikke få, når det gjaldt om at placere unge utilpassede et sted.
Meget ballade har der ikke været inden de unge for alvor blev truede. Men det handlede ikke kun om et hus, det handlede om de unges identitet og eksistensgrundlag. Vi ser det alle steder i verden. Når mennesker bliver trængt op i en krog, bider de fra sig.
Denne krig er alene politikernes ansvar. De har til enhver tid pligt til at styre landet, så befolkningsgrupper ikke bliver sat op mod hinanden, eller skabe situationer som denne; at en privat ejer tjener enorme summer på at tryne en subsistensløs, men frugtbar kultur, der rummer flere tusinde unge mennesker. -Unge mennesker, som er en ressource i samfundet, er samfundets fremtid!
Ungeren har rummet så meget, både før det blev Ungdomshus, og de sidste 25 år.
Der er de mest fantastiske historier fra huset. Om mennesker der skaber noget sammen, et alternativ til resten af samfundet. Om unge menneskers liv, tanker, drømme og ideer. Her mødte unge mænd og kvinder hinanden, blev forældre og her mødes deres børn.
Generationerne førte traditioner videre.... Jeg har kun en ting at sige til politikerne:
TOTAL AFSKY!!!

07 marts 2007

Svar fra Ritt-pigen

jeg sendte igaar en mail til Ritt for at goere opmaerksom paa hendes uduelighed. endvidere vedlagde jeg de 13000 underskrifter som jeg i loebet af de sidste mange maaneder har samlet ind.
min mail var saaledes:

Kaere Ritt,
det er med meget stor frustration at jeg maa konstatere at ungdomshuset er
blevet ryddet.
Jeg har paa intet tidspunkt foelt at du har taget dit ansvar alvorligt i denne
sag og arbejdet paa en fredelig loesning. at nu flere hundrede unge mennesker er
blevet anholdt og mange af dem nu vil kunne faa oedelagt deres fremtid, at
gaderne i koebenhavn er blevet oedelagt, at mange koebenhavneres egendomme er
blevet braendt er ingen andre end dit ansvar!

Du har gentagne gange sagt at du har givet et alternativ til de unge brugere af
ungdomshuset. Men dette ved du godt selv er loegn:
Et alternativ vil kun vaere et alternativ hvis de unge kan have samme muligheder
og styre huset som de altid har gjort. endvidere skulle huset vaere overdraget
til de unge uden at de skulle betale for det. det er de unge der har faaet taget
deres hus, derfor skulle de have et nyt hus.
Dine "loesninger" burde du vide ikke ville foere til noget. Jeg ser det som
politisk spin at dreje situationen saa de unge brugere af jagtvej 69 igen skal
staa for skud.

I en vedhaeftet fil overraekker jeg hermed over 13.000 underskrifter som jeg i
loebet af de sidste par maaneder har samlet sammen. jeg er udenlandsrejst og kan
derfor ikke troppe op paa raadhuset og overraekke dem personligt.
Jeg vil mene at det er uacceptabelt at vi i et demokrati som det vi har i
danmark, ikke tager hensyn til en saa stor del af befolkningen som brugerne og
stoetterne til ungdomshuset repraesenterer. Du er derfor med til at undergrave
demokratiet!
Jeg ser det som en naturlig konsekvens at unge aktivister bruger vold i gaderne
- for naar ingen vil lytte og ingen har lyttet i de sidste mange aar, bliver man
frusteret. Jeg vil ogsaa tilfoeje at det aldrig har vaeret de unge brugere der
har startet volden. Det har alle dage vaeret politiet der har stoppet demoer, og
det har vaeret politiet der har ryddet ungdomshuset. Det har vaeret politiet der
er blevet sat ind, istedet for at du kunne tage dit ansvar som overborgmester.

Med venlige og fredelige hilsner om en politisk loesning (som det alle dage har
vaeret) Markus Eg

idag modtog jeg saa en mail tilbage fra toesen:

Kære Markus Eg Schwarz-Nielsen

Tak for din mail. Du bakker op om et levende og alsidigt kulturmiljø i
København, og det er jeg helt enig i. Derfor har jeg undret mig over, hvordan
brugerne af Ungdomshuset har reageret i denne sag.

Hævet over al rimelighed er den voldelige og helt uacceptable adfærd, vi har set
i weekenden. Kampen for et mangfoldigt kulturliv kan aldrig afgøres ved at kaste
med brosten eller opføre sig voldeligt. At tage københavnerne til gidsel i
støtten til undergrundsmiljøet i København er på ingen måde en acceptabel adfærd
i et demokratisk samfund som vores. Københavnerne skal trygt kunne bevæge sig
rundt i byen uden fare for at strande ufrivilligt i optøjer eller få en brosten
i hovedet. Jeg vil gerne meget klart understrege, at brændende bål ikke er en
gangbar vej at opnå en løsning eller få indfriet sit mål på. Vold er og skal
aldrig være et middel til at nå resultater på - uanset under hvilken overskrift
det foregår.

Jeg har undret mig meget over, at de unge brugere i kampen for at støtte
ungdomskulturen ikke har fokuseret mere løsningsorienteret på, hvordan de kunne
fortsætte deres aktiviteter andre steder i byen. Socialdemokraterne har sammen
med de Radikale, SF og Enhedslisten strakt sig meget langt for at finde en
løsning, hvor de unge brugere, der har haft glæde af de gode aktiviteter, kunne
finde et andet sted i byen. Vi tilbød dem, at en fond kunne købe Stevnsgade 34
til markedspris, så de havde et sted til koncerter, folkekøkken og andre
aktiviteter. Vi kan selvsagt ikke forære huse væk, uden at skulle føre tilsyn
med det, sådan som Ungdomhusets brugere har stillet krav om.

De unge kunne i dag have fortsat deres aktiviteter på Stevnsgade 34, hvis de
havde taget imod fondens og kommunens tilbud. Men det har de afvist. I stedet
for at fokusere på, hvordan de kunne arbejde på en løsningsmodel for at sikre
subkulturen, har brugerne nu malet sig op i et hjørne som ofre, der bliver
svigtet. Det synes jeg ikke er konstruktivt - hverken for ungdomskulturen eller
for de mange københavnere, der ufrivilligt har været vidne til brændende bål og
flyvende brosten i de seneste dage.

Med venlig hilsen

Ritt Bjerregaard


for det foerste har hun ikke svaret paa noget som helst af det jeg har skrevet og for det andet har hun slet ikke taget nutits af de 13000 underskrifter jeg har vedlagt.
saa var det at jeg fandt ud af, da en af mine venner ogsaa havde sendt en klage, at hun slet ikke har laest mailen! hun sendte nemlig det samme svar til min ven!

dette er endnu et klart eks. paa hendes uduelighed og hvor lidt hun tager os serioest!
dog vil jeg stadig opfordre forlk til at maile kaellingen!

KaaHaa
MArkus Eg og Jesper Bro

2 kommentarer:

alle brugere sagde ...

Jeg fik den samme mail - så vi har vel et slogan nu

'Ritt Robot - Ritt robot - Ritt robot'

Du har ret i at det siger noget om hendes duelighed i forhold til en nuanceret analyse og reaktion. Den er ikke stor. Hun reagerer automatisk. men så ved vi det til næste gang.

alle brugere sagde ...

Jammen det er ikke nogen nyhed.
Jeg har skrevet breve til hende helt fra november måned og fået standardsvar tilbage.
Hun får så mange henvendelser, at hun ikke kan nå at læse alle sammen. Det kan hendes sekretær hellere ikke.
Så tror hun at hun kan feje os af med et standardsvar. Mails er faktisk det mest udemokratiske medie, hvis man vil have borgmesteren i tale.
Det er skinddemokrati af værste skuffe. Hun tror hun kan give folk en følelse af at have medindflydelse, men nej, det er en kulissse. Føj for fanden hvor er det klamt. Nej, civil ulydighed er det eneste som du'r.